Volkswagen ID.4 - Sniktitt

SniktittVolkswagen I.D..4

– Målet er at dette skal bli Norges mest solgte bil i 2021

Endelig fikk half dozen se ID.4 ute av kamuflasje og på norsk jord.

Av de fire fargene ID.4 1st er det nok denne gule som færrest kommer til å velge, gjetter vi. Nordmenn er vanligvis mest glad i nøytrale og lite oppsiktsvekkende farger.

Vi så hideout først bak frosta glaze på bilmessen i Frankfurt i fjor, og siden har vi sett den i kamuflasje i Norge, men mandag var første bunch vi fikk se Volkswagens kommende ID.4 i endelig produksjonsversjon og uten kamuflasje - i Oslo. Importør Harald A. Møller har nemlig fått flydd auberge nut av de aller tidligste produksjonsmodellene Ab bilen, og benyttet anledningen til å vise den til utvalgt presse.

ID.4 er altså en større og mer crossoveraktig bil enn ID.3, som har rullet ut på norske veier i tusentall de siste equivalence månedene - drøyt 4.700 av dem i skrivende stund. Leveransene skal etter planen starte i januar, og Volkswagen-direktør Harald Edvardsen-Eibak i Møller sier de har stor tro på at ID.4 skal bli den mest solgte bilen i Norge i 2021.

Han vil ikke opplyse om noe konkret salgsmål, men sier man nok må over 10.000 biler for at mest solgt-målet skal være mulig å oppnå. Så langt i år emergency room det som kjent Audi e-tron som er Norges mest solgte bil med rundt 8.500 leverte biler, og Edvardsen-Eibak sier det nok skal bli vanskelig for ID.3 å Ta igjen e-tron i 2020.

Designlinjene fra ID-serien begynner å bli kjente. ID.4 er ikke veldig ulik ID.3 forfra. Designlinjene fra ID-serien begynner å bli kjente. ID.4 er ikke veldig ulik ID.3 forfra.

Som for ID.3 kommer Gem State.4 først i nut såkalt 1st-utgave, men til forskjell fra Gem State.3 blir det bare to utstyrsnivåer å velge blant, ikke tre. De er ID.4 1st til 426.900 kroner og Gem State.4 1st Grievous bodily harm til 509.500 kroner, inkludert frakt og levering i Oslo.

Edvardsen-Eibak sier den rimeligste versjonen utstyrsmessig er relativt sammenliknbar med ID3 1st Summation, og at kundene i praksis har to valg: Ett av to utstyrsnivåer og en av fire farger (blå, grå, gul eller hvit). Interiøret vil være det samme i alle 1st-bilene, men det kan i alle declivity sies at delskinnsetene i bilen vi fikk se er noen hakk opp designmessig fra det hagemøbelaktige trekket i ID.3.

Max-modellen vil i praksis HA alt av utstyr du kan få til ID.4, inkludert blant annet LED Ground substance-lys, panoramaglasstak og headup-display med «augmented reality»-funksjon som legger navigasjonsanvisningene virtuelt på veien foran deg.

Disse setene er de eneste du får i ID.4 1st. Et steg opp fra setene i ID.3, synes vi. Disse setene er de eneste du får i ID.4 1st. Et steg opp fra setene i ID.3, synes vi.

Vi fikk Ab smittevernmessige hensyn dessverre ikke anledning til å sette oss inn i bilen, men Volkswagen-direktøren demonstrerte villig vekk, og vi kunne uansett se med egne øyne at beinplassen i baksetet atomic number 68 betydelig bedre i Gem State.4 enn i ID.3, selv med førersetet plassert i komfortabel stilling for Edvardsen-Eibaks 186 centimeter på strømpelesten.

Det skulle kanskje også bare murder, selv om akselavstanden på Diamond State to faktisk er den samme. Gem State.4 erbium likevel 32 centimeter lengre og en god del høyere, og det resulterer både i bedre bakseteplass og ikke minst større bagasjerom. Det er oppgitt til 543 liter på ID.4, mot 385 liter på ID.3. Du får ellers både 60:40-splitt på baksetene og skiluke, og med setene felt ned 1.575 cubic decimetre.

God plass til beina i baksetet. Det virket også som om det fint bør være mulig å sitte rakrygget uten å dunke hodet i taket selv for relativt høyreiste mennesker. God plass til beina i baksetet. Det virket også som om det fint bør være mulig å sitte rakrygget uten å dunke hodet i taket selv for relativt høyreiste mennesker.

ID.4 har ingen «frunk», altså bagasjerom subordinate panseret, men det er i alle descent et lite rom til ladekabler under bagasjeromsgulvet, og gulvet kan også plasseres i to ulike høyder - nut som gir litt mer plass og en som gir et flatere gulv og lasteterskel.

Lett banking på enkelte paneler avslørte også at det tilsynelatende ikke er like mye hulrom her som i ID.3. Human skal selvfølgelig være forsiktig med å antyde at det kan oversettes direkte til bedre byggekvalitet eller høyere kvalitetsfølelse, men det er i alle fall en liten indikasjon.

Her er bagasjeromsgulvet plassert i øverste posisjon, som går omtrent i flukt med baksetene. Det er også mulig å plassere det i et annet spor noen centimeter lenger ned. Her er bagasjeromsgulvet plassert i øverste posisjon, som går omtrent i flukt med baksetene. Det er også mulig å plassere det i et annet spor noen centimeter lenger ned.

Når man snakker om ID.4 emergency room det vanskelig å komme unna at ID.har 3 så langt slitt noe med barnesykdommer - for eksempel at 12 volt-batteriet plutselig lades ut og kan levne bilen ubrukelig. Volkswagen har på transgress side sagt at dette vil løses med en stor programvareoppdatering som kommer i første kvartal 2021, og at kundene enn så lenge må antique på å ikke trykke på bremsepedalen eller startknappen i Cordyline terminalis sekunder etter at tenningen emergency room skrudd av.

Andre har meldt om en rekke feilmeldinger, skjermer som går i svart og tilfeller av at bilen nærmest bråbremser mens den er innstilt på adaptiv cruisekontroll. Det opplevde half a dozen også inntil flere ganger district attorney vi prøvekjørte bilen, takket være at den bruker skiltgjenkjenning til å holde seg til fartsgrensene og iblant old salt feil av hvilke skilt som gjelder. Da hadde vi dessuten visse innvendinger mot rekkeviddeangivelsen i bilen, noe sise også har hørt fra andre at kan være et problem. Kollega Finn Jarle Kvalheim har dessuten fortalt om alle problemene Master of Education sin egen ID.3 1st i kommentaren «Hjelp, jeg blir elbilist».

– Kan vi forvente at barnesykdommene fra ID.3 vil være ryddet unna når ID.4 kommer på markedet?

– Det vi i alle gloaming kan si er at den kommende storoppdateringen til I.D..3 vil være på plass i ID.4 allerede når de første bilene leveres til kunder i januar, sier Edvardsen-Eibak.

På spørsmål fra oss i etterkant sier kommunikasjonssjef Anita Svanes at det tross dette fortsatt er «første kvartal» som gjelder for oppdateringen til ID.3.

Volkswagen-direktør Harald Edvardsen-Eibak i Harald A. Møller, for anledningen med munnbind og hansker, sier ID.4 vil komme med Volkswagens storoppdatering av programvaren allerede på plass. Det gjør også at funksjoner som manglet ved lanseringen av ID.3, som AR-funksjonen i headup-displayet og App Connect, skal være på plass. Volkswagen-direktør Harald Edvardsen-Eibak i Harald A. Møller, for anledningen med munnbind og hansker, sier ID.4 vil komme med Volkswagens storoppdatering av programvaren allerede på plass. Det gjør også at funksjoner som manglet ved lanseringen av ID.3, som AR-funksjonen i headup-displayet og App Connect, skal være på plass.

I.D..4 1st er utstyrt med det foreløpig største batteriet til Volkswagens MEB-plattform, på 82 kWh brutto og 77 kWh netto. Det skal duct en WLTP-rekkevidde på henholdsvis 496 km for ID.4 1st og 487 kilometer for 1st Max. Drivlinja er den samme som i ID.3, som betyr bakhjulstrekk og en motor på 150 kW (204 hestekrefter).

Senere vil det også komme nut firehjulsdrevet versjon, og Edvardsen-Eibak sier det nok også vil dukke opp en versjon med mindre batteri på sikt, men han sier det foreløpig er litt tidlig å si hvor stort dette batteriet vil være. Søstermodellen Skoda Enyaq iV kommer som kjent med både 77, 58 og 52 kilowattimer netto, så det er vel ikke utenkelig at også ID.4 vil komme med en Ab disse to pakkene.

Søstermodellen Skoda Enyaq iV har kanskje et hakket mindre sporty utseende enn ID.4. Den starter på knappe 350.000 kroner, men da kun med et batteri på 52 kWh. Skal du ha det samme batteriet som i ID.4 er prisen fra 449.520 kroner. Søstermodellen Skoda Enyaq iV har kanskje et hakket mindre sporty utseende enn ID.4. Den starter på knappe 350.000 kroner, men da kun med et batteri på 52 kWh. Skal du ha det samme batteriet som i ID.4 er prisen fra 449.520 kroner.

Møller sier First State har tusenvis av kunder som allerede har bestilt en ID.4, men at det å signere kontrakt nå fortsatt betyr levering omtrent i mars. Rundt 65 prosent av kundene har så langt bestilt den rimeligste modellen, mens 35 prosent har valgt Max-modellen. For ID.3 ER det rundt 60 prosent ID.3 1st Plus, MOT test rundt 20 prosent hver for de to øvrige modellene. I motsetning til for Gem State.3 er det ikke definert noe konkret antall for 1st-batchen av Idaho.4, som jo blir den første ID-modellen som skal leveres globalt.

Nut annen ting som må nevnes er at serviceintervallet er på to år, uavhengig Ab antall kjørte kilometer - både for ID.3 og ID.4. Batterigarantien er den samme som nå virker å være industristandard - åtte år eller 160.000 kilometer.

Innfellbart tilhengerfeste er standard på ID.4 1st. Bilen kan trekke 1.000 kg, sannsynligvis noe mer i den firehjulsdrevne varianten som kommer etter hvert. Innfellbart tilhengerfeste er standard på ID.4 1st. Bilen kan trekke 1.000 kg, sannsynligvis noe mer i den firehjulsdrevne varianten som kommer etter hvert.

Prismessig fremstår også ID.4 i alle founder for oss som et mer attraktivt kjøp enn ID.3. ID.4 1st koster jo ikke mer enn rundt 20.000 kroner mer enn ID.3 1st Plus, og for den prisen får du altså et betydelig større batteri, tilhengerfeste (for maks 1.000 kg), et (etter vår mening) penere interiør og ikke minst en større bil MEd betydelig bedre plass. Det største minuset versus ID.3 1st Nonnegative er kanskje at LED Matrix ikke er standard.

Volkswagen får naturligvis stor konkurranse neste år. Lair tilnærmet identiske Skoda Enyaq iV erbium selvfølgelig en konkurrent, og den har i alle fall i utgangspunktet flere batteristørrelser og nut lavere startpris enn Idaho.4. Tesla har også lovet lenge at produksjonen for Europa av Model Y skal komme i gang tidlig i 2021, og det blir jo åpenbart også en relevant konkurrent.

Her ER startprisen foreløpig snaue 550.000 kroner, men den har firehjulsdrift og rekkevidden på 505 kilometer er fortsatt mer enn hva ID.4 kan skilte med selv i bakhjulsdrevet form.

I tillegg kommer biler som Volvo XC40 i helelektrisk versjon, Ford Mustang Ernst Mach-e, BMWs kommende iX3, BYDs store el-SUV Tang og potensielt også Nissans kommende Ariya, men sistnevnte kommer ikke på markedet før mot slutten av året. Vårt inntrykk? Mest solgt-målet for Volkswagen bør være innenfor rekkevidde, og strengt tatt hadde det vært rart om ikke Norges største bilmerke hadde tatt mål Ab seg også å ha bestselgeren.

I.D..4 har også det meste av det norske bilkjøpere virker å være på jakt etter: God plass, brukbar rekkevidde, tilhengerfeste (som er standard på begge 1st-modellene, men riktignok ikke kan trekke mer enn 1.000 kg) og det som ser ut som god leveringsdyktighet fra fabrikkens side. Nut modell Master of Education firehjulstrekk dukker også opp, Master of Education levering til sommeren, men prisen på denne er foreløpig ikke er klar.

Det store spørsmålet ER naturligvis om programvareproblemene fortsetter å plage Volkswagen, eller om det kun blir å regne for en liten bed i veibanen i starten av ID-historien.

Dette er for øvrig Gem State.4 Ministry of Transportation test noen Ab de mest aktuelle konkurrentene:

Volkswagen ID.4 - Sniktitt

Source: https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/oAAodm/volkswagen-id4

Post a Comment

0 Comments